Finanse i rachunkowość

Wykład otwarty w ramach International Staff Training Week dla studentów Wydziału Nauk Ekonomicznych

Wykład otwarty w ramach International Staff Training Week dla studentów Wydziału Nauk Ekonomicznych

W dniu 22.05.2025 r. studenci Wydziału Nauk Ekonomicznych PANS w Nysie mieli okazję uczestniczyć w inspirującym wykładzie zatytułowanym "Behavioral Economics and Adaptation to Change". Wykład prowadziła dr Iryna Markovych z Ternopil Ivan Puluj National Technical University z Ukrainy. Spotkanie prowadzone było w języku angielskim, co stworzyło dodatkową okazję do praktycznego ćwiczenia umiejętności językowych oraz rozwijania słownictwa z zakresu ekonomii i psychologii.

Tematem przewodnim wykładu była ekonomia behawioralna, czyli dziedzina badająca, jak naprawdę podejmujemy decyzje zakupowe – często irracjonalne, emocjonalne i pod wpływem otoczenia. Studenci dowiedzieli się, jak działają skróty myślowe (heurystyki) podczas podejmowania decyzji zakupowych oraz dlaczego często wybieramy opcje mniej korzystne ekonomicznie. Prelegentka omówiła również, w jaki sposób firmy wpływają na nasze wybory za pomocą marketingu i prezentacji cen, a także jak ludzie przystosowują się do zmian, takich jak inflacja, rozwój technologii czy zmiana pracy.

Podczas wykładu dr Iryna Markovych przede wszystkim skupiła się na praktycznych aspektach omawianego tematu. W tym celu wykorzystała przykłady z codziennego życia, co sprawiło, że uczestnicy mogli lepiej zrozumieć mechanizmy rządzące ich własnym zachowaniem.

Szczególne miejsce w wykładzie prelegentka poświęciła nietypowym sytuacjom decyzyjnym, takim jak pandemia COVID-19. Omówiła, jak w czasach kryzysu ludzie reagują na brak kontroli, niepewność oraz nowe zagrożenia. Ponadto przeanalizowała zmiany w zachowaniach konsumenckich – np. masowe wykupywanie produktów, ograniczone zaufanie do instytucji czy gwałtowne przejście na zakupy online. To pokazało, jak silnie czynniki psychologiczne wpływają na nasze wybory w sytuacjach stresowych i nieprzewidywalnych. 

W trakcie wykładu dr Iryna Markovych poruszyła również temat fake newsów i ich wpływu na podejmowanie decyzji w sytuacjach kryzysowych. Omówiła, jak dezinformacja może zniekształcać nasze postrzeganie ryzyka i prowadzić do impulsywnych, często nieracjonalnych zachowań konsumenckich.

Wszystkim uczestnikom dziękujemy i mamy nadzieję, że omawiana tematyka wykładu zachęciła obecnych studentów do dalszego rozwijania swoich kompetencji w obszarze behavioral economics. Gdyż jest to wiedzy, która znajduje zastosowanie zarówno w biznesie, marketingu, jak i w życiu codziennym.

Galeria