NOWOŚĆ! Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

7 Opolskie Forum Edukacyjne

7 Opolskie Forum Edukacyjne

W dniu 27 listopada 2025 Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu we współpracy z Państwową Akademią Nauk Stosowanych w Nysie i kilkoma innymi opolskimi instytucjami edukacyjnymi zorganizowała i przeprowadziła 7 Opolskie Forum Edukacyjne, coroczną konferencję zatytułowaną tym razem „Problemy zdrowia uczniów we współczesnej szkole”. Całość odbyła się on-line na platformie Teams i transmitowana była na żywo na kanale YouTube. 

Wydział Nauk Społecznych Nyskiej Akademii reprezentowali: prodziekan dr Maria Huchrak oraz dr Zbigniew Ambrożewicz. W konferencji licznie uczestniczyły studentki kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Głównym prowadzącym i moderatorem był prof. dr hab. Zenon Jasiński.

Jako pierwszy wystąpił profesor dr hab. Bogusław Śliwerski z Uniwersytetu Łódzkiego z wykładem i prezentacją pt. „O potrzebie zmian w polityce oświatowej”. Prelegent mówił o potrzebie decentralizacji szkolnictwa w Polsce, o nadaniu szkołom i przedszkolom większej autonomii, tak aby każda placówka mogła swobodnie wybierać własną ścieżkę edukacji. Istotne jest, by zmniejszyć wpływ polityków na programy szkolne, dzięki czemu szkolnictwo stało by się bardziej nowoczesne i odpowiadało wyzwaniom współczesności. 

Prelekcję pt. „Możliwości zmian w polskiej szkole” przedstawiła opolska kurator oświaty mgr Joanna Raźniewska. Zmiany w polskim szkolnictwie są konieczne, ale trudne do praktycznego wdrożenia. Ważne jest, dowodziła mgr Raźniewska, by zmierzać do szkoły innowacyjnej, w której nauczyciel ma jak najwięcej autonomii. 

Kolejne wystąpienie zatytułowane „Jak rozpoznać zaburzenia odżywiania u ucznia?” przedstawił dr hab. Jarosław Bahriy, profesor Uniwersytetu Opolskiego. Prelegent opisał krótko rozmaite zaburzenia odżywiania – specyficzne i niespecyficzne, wykazał ich związek z depresją, na którą podatne są zwłaszcza dzieci wysokowrażliwe, oraz wskazał na możliwości profilaktyki. 

O zainicjowanym i przeprowadzonym przez uczniów liceum szkolnym projekcie mówili w wystąpieniu pt. „Helply – jak dbać o swój dobrostan psychiczny we współczesnym systemie edukacji?” mgr Leszek Lipiński i mgr Iwona Strona-Muszczyńska z II LO w Brzegu. Helply to aplikacja, strona internetowa i cykl prezentacji oraz warsztatów skierowanych do uczniów i mających na celu pomoc w radzeniu sobie z problemami zdrowia psychicznego.    

Dr Urszula Strzelczyk-Raduli z Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Opolu oraz dr Ewa Kowalska z Uniwersytetu Zielonogórskiego przedstawiły wyniki swoich badań w wystąpieniu i prezentacji zatytułowanej „Satysfakcja z pracy u nauczycieli a cechy osobowości”. Jednym z ciekawszych wniosków wypływających z przeprowadzonych przez prelegentki ankiet była konstatacja, że ekstrawertyczność i sumienność pozytywnie wpływają na odczuwaną przez nauczycieli pracę.

 Prof. dr hab. Ewa Wysocka z Uniwersytetu Opolskiego zaprezentowała refleksje na temat „Szkoła stymulująca rozwój uczniów?”. Pośród wielu poruszanych przez prelegentkę problemów znalazło się pytanie, dlaczego uczniowie niechętnie się uczą oraz kwestia roli szkoły w stymulowaniu uczniowskiej kreatywności, a zwłaszcza kreowania samego siebie. 

Dr Zbigniew Ambrożewicz z Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Nysie podjął problem „Zdrowia intelektualno-duchowego uczniów we współczesnej przestrzeni aksjologicznej”. Z wywodu prelegenta wynikło, że zdrowie psychiczne, a co za tym idzie zdrowie duchowe dzieci uległo zdegradowaniu na skutek uzależnienia od smartfonów, a zwłaszcza od mediów społecznościowych. Ograniczyło ono aktywność w przestrzeni fizycznej i zniszczyło prawidłowe rozumienie wartości w przestrzeni aksjologicznej.  

Mgr Lesław Tomczak z Czepczyński Family Foundation przestawił wystąpienie i prezentację zatytułowaną „Dzieci – nasza radość i odpowiedzialność”. Prelegent omówił działalność fundacji rodziny Czepczyńskich, której głównym celem jest czynienie świata przyjaznym dla dzieci. Fundacja prowadzi projekty skupiające się na edukacji w zakresie rozwoju i zdrowia psychicznego dzieci, a także wprowadzające młodych ludzi w świat biznesu. 

Ostatni prelegent, dr Daniel Wojtczak z Akademii Górnośląskiej im. Wojciecha Korfantego w Katowicach, podjął temat „Edukacja zdrowotna w polskiej szkole – szansa na zmianę czy źródło kontrowersji?”. Dr Wojtczak sugerował konieczność powrotu do dyskusji nad powszechnym wdrożeniem do szkół przedmiotu „Edukacja zdrowotna” ze względu na niski poziom świadomości zdrowotnej wśród dzieci i rodziców. 

Galeria